
16 Mass Media

3 Histories of the media

By the end of this chapter you should:

d understand the development of the press and broadcasting in
Britain;

d be familiar with the processes of integration, diversification and
internationalisation as they relate to this development;

d understand the role of ‘media moguls’ past and present.

Introduction

The media industries mean big business! This is no simple statement,
they are amongst the most profitable enterprises in the world and their
close links with national and international politics have considerable
implications for their role in democratic societies. A great deal of
research has been undertaken into the development of the media
industries, especially highlighting the three processes of integration,
diversification and internationalisation. Much of this relates to con-
centration of ownership, which – as we shall see – has been a feature
of media businesses over the past century. The focus of this chapter is
the British media industry, but inevitably, with the increasingly global
nature of media ownership and the introduction of new media tech-
nologies, it will be impossible to stay within the confines of the British
Isles.

Media processes
There are two kinds of integration that are relevant for a study of the
media:

d Horizontal integration, where a media company buys up other
similar products, so a newspaper proprietor might take over another
newspaper company or companies.

d Vertical integration, where a media company buys up other aspects
of the same industry, so a newspaper proprietor might buy up paper
mills and newspaper distribution outlets, hence gaining more power
over the whole industry.



Histories of the Media 17

Diversification is the process by which media industries do not simply
merge, but buy up other interests in diverse media and/or leisure
industries.

An example of this process is illustrated by the Granada Group. Not
only did it own the second largest television rental chain and the
fourth largest publishing group, but it also operated one of the ‘Big 5’
network television companies and had interests in Bingo clubs, motor-
way service stations and music publishing (Murdock, 1990).

Internationalisation: there are three aspects to internationalisation
– the exportation of media products to other countries; the ownership
of foreign media organisations by home companies; and, conversely,
the ownership of home media companies by foreign companies
(Golding, 1974).

This chapter will examine all these processes in relation to the
developments of mass media in Britain.

The British newspaper industry
In order to understand the history of the British press we have to make
sense of the complex interweaving and increased concentration of
ownership, together with the relationship between powerful proprie-
tors and political processes. Concentration of ownership of the press
and other media is by no means a new phenomenon, but what is new
is the immensity of the modern media industries.

Even in the late nineteenth century there was evidence of multiple
ownership of weekly newspapers; in 1884, for instance, a syndicate
headed by an American steel magnate, Carnegie, controlled eight daily
and ten weekly newspapers (Curran and Seaton, 1991). Between 1890
and 1920 there was rapid growth in newspaper ownership. In 1921
Lord Northcliffe owned The Times, the Daily Mail, the Weekly Dis-
patch and the London Evening News. His brother, Lord Rothermere,
owned the Daily Mirror, the Sunday Pictorial, the Daily Record, the
Glasgow Evening News and the Sunday Mail. Together they owned
Amalgamated Press, and their brother, Sir Lester Harmsworth, had a
chain of newspapers in the south-west of England. In total the circu-
lation of their newspapers was over six million.

In the 1920s, 1930s and 1940s – the era of the ‘press barons’ –
Rothermere, Northcliffe and Lord Beaverbrooke of the Daily Express
were not simply the owners of newspapers, they also controlled the
political content of their newspapers. On the death of Lord Northcliffe
in 1922, four men held the controlling interests of the press, and by
1937 they owned nearly half of the national and local dailies as well as
one third of the Sunday newspapers; their combined circulation was
13 million. They espoused strong conservative attitudes, and in 1931



18 Mass Media

Prime Minister Stanley Baldwin accused them of holding ‘power with-
out responsibility’.

Exercise 3.1

What do you think the phrase ‘power without responsibility’ means? Try to
illustrate your answer with examples.

k au

i
i

ITEM A Exercise 3.2

With reference to Item A:

1. Identify the trend in the circulation of the Daily Telegraph from 1945 to 1996.

2. Describe the trends apparent between the circulations of the Sun and the
Daily Mirror.

Gradually, individual proprietorship gave way to corporate owner-
ship (ownership by companies rather than sole proprietors) and this
was followed by ownership by conglomerates, although the control-
ling intenest of some of the main newspaper, here were held by single
individuals, such as Rupert Murdoch and the late Robert Maxwell. The
processes of concentration and internationalisation attracted a great
deal of attention in the 1980s as media of all kinds came under the
control of the new international conglomerates (multinational organi-
sations that have been produced as a result of mergers between differ-
ent enterprises since the mid 1950s). Between 1957 and 1968, over one
third of all companies quoted on the London Stock Exchange disap-
peared through mergers and acquisitions (Murdock, 1990).

As we have seen, horizontal integration was well established before
1945 with the press barons, but what was distinctive in the 1980s was
the ‘scope, scale, management, balance and volatility’ of the new
media conglomerates (Seymore-Ure, 1991). The expansion of new
media such as cable and satellite television, video recording and per-

ITEM A

National daily newspapers (selected titles), circulation (thousands)

Title (launch date) 1945 1965 1975 1988 1996

Daily Telegraph (1855) 822 1337 1331 1128 1044
The Times (1785) 195 254 319 436 685
Guardian (1821) 80 270 319 438 398
Independent (1986) – – – 387 279
Daily Express (1900) 3239 3987 2822 1637 1245
Daily Mail (1896) 1752 2464 1726 1759 2058
Daily Mirror (1903) 2000 5019 3968 3157 2474
Sun (1970) – – 3446 4219 4049

(Sources: Seymore-Ure, 1991; The Media Guide 1997.)



Histories of the Media 19

sonal computers, brought about by new technological developments,
played a large part in creating the new era of media ownership.

In the 1940s a media organisation was typically print-based,
whereas in the 1980s the process of diversification meant that media
conglomerates dealt with television, publishing, music, cinema, travel,
international news agencies and satellite broadcasting. A new pattern
had emerged whereby non-media conglomerates acquired media
interests, as well as media conglomerates acquiring non-media-based
interests.

This can be illustrated with a specific example: the Reed Interna-
tional Group. Until the 1960s this was essentially a paper-making
company, in which the Mirror Group (IPC) held 44 per cent of the
shares. The company then diversified into wallpaper production,
and by 1971 Reed was so large that it took over the Mirror Group.
In the 1970s and 1980s it changed again. In 1984 it sold the Daily
Mirror to Maxwell, and by the 1990s it was an international paper,
packaging and publishing conglomerate. It was about the fifth largest
publishing house in the world, and was especially strong in magazine
publishing.

From press baron to media mogul

Tunstall and Palmer (1991, p. 105) define a ‘media mogul’ as ‘a person
who owns and operates major media companies, who takes entrepre-
neurial risks, and who conducts these media businesses in a personal
or eccentric way’. They also see other defining characteristics of media
moguls as significant, notably that they mainly confine their business
activities to the media – although they may have non-media interests,
these will be secondary. It is not surprising that media moguls also
tend to become involved with politics. In the USA, William Randolph
Hearst (an anti-Democrat whose life was dramatised in the film ‘Citi-
zen Kane’) was accused of delaying the entry of the USA into the
Second World War.

Exercise 3.3

It might be interesting for you to see how Hearst’s life has been dramatised.
Borrow a copy of ‘Citizen Kane’ from your video library and decide whether the
portrayal of this media mogul is sympathetic or not.

Until the general election of 1997, Rupert Murdoch’s newspapers
were seen as strongly biased towards the political right, and the
newspapers owned by Robert Hersant and Axel Springer in France
and Germany respectively have also shown very right-wing support in
recent elections. Generally, media moguls tend towards support of
individual political leaders rather than whole parties. This can be seen

i e



20 Mass Media

in the support the Sun gave Margaret Thatcher, whilst picking out
other Tory politicians as subjects for their various ‘sleaze’ campaigns.
As we shall see in Chapter 10, Murdoch withdrew his loyalty from
John Major’s Conservative government to give unqualified support to
Tony Blair and New Labour.

The two great moguls of the British newspaper industry, Rupert
Murdoch and the late Robert Maxwell, do not really conform to any of
the general patterns of ownership. Neither was British by birth, both of
them were buyers and sellers of media properties and both were
partisan. Murdoch, who inherited an Australian daily newspaper from
his father, went to Oxford University and became a journalist on the
Daily Express. He bought the News of the World in 1968 and the Sun
in 1969. He moved into London Weekend Television, bought The
Times and The Sunday Times and then Today. He entered the
American market and eventually took US citizenship. After establish-
ing himself as a successful newspaper proprietor in New York, he took
a controlling interest in Metromedia (the leading US group of inde-
pendent television stations) and bought up Twentieth Century Fox for
$575 million. He then turned his attention to satellite broadcasting
and launched SkY. In 1989 he took over Harper Collins publishing,
which included Fontana and Granada Books. As Seymore-Ure (1991)
demonstrates, Murdoch’s career has been highly individualistic. He
still retains some non-media interests, for example part of the TNT
trucking company.

Exercise 3.4

1. Murdoch’s involvement in media organisations exemplifies different processes
of media development. Which of the following are relevant to his
organisations and why – integration, diversification, internationalisation?

2. Give two reasons why Murdoch would be interested in owning a
transportation company.

Although Eddie Shah was the first proprietor to use new computer
technology to produce his newspaper, Today, Murdoch saw the op-
portunity to break the unions’ power by moving his entire production
to a new plant in Wapping and bringing in non-union labour to work
it. This was the first step in the modernisation of the industry. Staff
levels were reduced dramatically and new newspapers were intro-
duced: the Independent, the Post, Sunday Sport, the Sunday Corre-
spondent and the Independent on Sunday.

Exercise 3.5

Using suitable CD-ROMs, look up references to the Wapping dispute of 1986.
What does the reporting tell you about the impact of new technology on the
print industry as a whole and the print unions in particular?

i a

a

i a



Histories of the Media 21

Purchasing power is crucial to Murdoch’s corporation because it
allows it to make losses in one product area that can be sustained by
profits made in others. For example in 1994 News International lost
£45 million in its UK newspaper business, but its profits rose to over
£186 million at BSkyB, of which it has a 40 per cent share. ‘World-
wide, News Corporation saw a general fall in profits from print-based
media, but a big rise in film and television profits’ (Branston and
Stafford, 1996, p. 277).

Murdoch has fought a newspaper ‘price war’ since 1994, when he
dropped the price of The Times to 10p. This has had a serious effect on
The Independent.

In August 1995 The Times was given away free. ‘The national
newspaper price war . . . was estimated to have cost 150m in lost
revenues. “We won,” said a News International spokesman. “Nobody
has won,” countered a stockbroker at Smith New Court’. In Novem-
ber the cover price of The Times went from 5p to 30p and the Tel-
egraph increased to 40p (Peak and Fisher, 1996).

It is interesting to note that the Guardian was less affected by this
battle because Guardian readers were unlikely to leave it for a news-
paper that supported the Conservatives.

Exercise 3.6

Read Items B and C on the News Corporation and Maxwell’s empire.

1. In each of the boxes below, provide three examples of the processes of
integration, diversification and internationalisation. The first has been done for
you:

Vertical Horizontal
Corporation integration integration Diversification Internationalision

News 1. West 1. The 1. Delphi 1. Fox TV
1. Web 1. Times 1. Internet

Corporation 1. printers 1. the Sun 1. Services 2.
2. 2. 2. 3.
3. 3. 3.

Maxwell 1. 1. 1. 1.
Corporation 2. 2. 2. 2.

3. 3. 3. 3.

2. How would a sociologist who holds a Marxist perspective on the media, use
Items B and C to illustrate their theory of media ownership?

3. How would a pluralist respond to their argument using the same sources?
(You might need to refer to Chapter 4 to help you with these answers.)

i a

ITEMS B AND C

i a

i a



22 Mass Media

ITEM B

News Corporation:
the worldwide net

Television

United States
Fox Broadcasting

Company
Fox Television Stations
WNYW – New York, NY
KTTV-Los Angeles, CA
WFLD-Chicago, IL
WTXF-Philadelphia, PA
WFXT-Boston, MA
WTTG-Washington, DC
KRIV-Houston, TX
KDVR-Denver, CO
KSTU-Salt Lake City, UT
WHBQ-TV-Memphis, TN
WBRC-tv-Birmingham,

AL
Aquisition pending
WGHP-TV-Greensboro,

NC
Sale Pending
WATL-Atlanta, GA
Fox News

Australia
Seven Network (10)

Cable and satellite
television

United States
fX Networks
fX
fXM: Movies from Fox

Latin America
News Corporation/Globo
Joint Venture (3)
Canal Fox

United Kingdom
British Sky Broadcasting

(7)
Germany

VOX (4)
Australia

FOXTEL (3)

Asia
Star TV
ZEE TV (4)

Filmed entertainment

United States
Fox Filmed Entertainment
Twentienth Century Fox
Fox 2000
Fox Searchlight
Fox Family Films
Fox Animation Studios
Twentienth Century
Fox Television
Twentieth Television

Australia
Fox Studios Australia

Newspapers

United States
New York Post

United Kingdom
The Times
The Sunday Times
Sun
News of the World
Today

Australia & Pacific Basin
National:
The Australian
New South Wales:
The Daily Telegraph

Mirror
The Sunday Telegraph
Sportsman
Cumberland Newspaper

Group
(21 various titles – Sydney
suburbs and regional)
Victoria:
Herald Sun
Sunday Herald Sun
The Times Weekly

The Sporting Globe
Leader Newspaper Group
(31 various titles-

Melbourne
suburbs and regional)
Queensland:
The Courier-Mail (6)
The Sunday Mail (6)
Gold Coast Bulletin

Group (6)
Gold Coast Bulletin
Gold Coast Sun
Hinterland Sun
The Cairns Post Group (6)
The Cairns Post
Tablelands Advertiser
Pyramid News
Douglas Times
Northern Beachcomber
Travel Cairns
Rural Post
North Queensland
Newspaper Group
Townsville Bulletin
(8 various titles – regional)
Quest Community
Newspapers
(17 various titles –

Brisbane
Suburbs and regional).
Northern Territory:
Northern Territory News
Sunday Territorian
Centralian Advocate
The Suburban
Tasmania:
The Mercury
The Sunday Tasmanian
Tasmanian Country
Treasure Islander
Derwent Valley Gazette
South Australia:
The Advertiser
Sunday Mail
Messenger Press Group



Histories of the Media 23

(11 various titles –
Adelaide suburbs)

Western Australia:
Sunday Times

New Zealand
Independent Newspapers

(3)
Fiji

The Fiji Times
Nai Lalakai (Fijian

language)
Shanti Dut (Hindi

language)
Papua new Guinea

Post Courier (2)

Magazines and inserts

United States
TV Guide
The Weekly Standard
News America FSI

Canada
News Canada FSI
Coupon Clipper
Pian and Save

United Kingdom & Europe
The Times Educational

Supplement
The Times Higher

Education Supplement
The Times Literary

Supplement
The Times Scottish

Educational
Supplement

TV Hits (U.K.) (5)
Hit (Germany) (5)
Inside Soap (U.K.) (5)
Sugar (U.K.) (5)

Australia & Pacific Basin
Brisbane News
Pacific Islands Monthly
Australasian Post (5)
Australian Home

Beautiful (5)

Best Bets (50)
Disney Adventures (5)
Girifriend (5)
Hit Songwords (5)
HM (5)
New idea (5)
Super Models (5)
That’s Life (9)
TV Hits (5)
Your Garden (5)
TV Week (9)

Book Publishing

United States,
United Kingdom & Europe,
Australia & Pacific Basin

HarperCollins

Commercial printing

Australia & Pacific
Streetfile (5)
Progress Printers &

Distributors (5)
Keppell Printing (5)
Pac-Rim Direct (5)
Wilke Color (5)
Wilke Directories (5)
Griffin Press (5)
Griffin Paperbacks (5)
Prestige Litho (5)
Mercury Walch (5)
Argus & Australasian (5)
Westernport Printing (5)
West Web Printers (5)
Southweb (5)
Northweb (5)
Pacweb (5)
Swanweb (5)
Asher & Co. (Hong Kong)

(50)
Baskands (Christchurch)

(NZ) (5)

Baskands (Auckland)
(NZ) (50)

Circular Distributors (NZ)
(8)

Other operations

United States
Etak
News Electronic Data
News Corporation MCI

World Wide Joint
Venture (3)

Delphi Internet Services
Kesmai Corporation

United Kingdom
Broadsystem Ltd.
Convoys Group
News DataCom Ltd.
News MultiMedia Ltd.
Sky Radio (1)

Australia & Pacific Basin
Ansett Australia (3)
Australian Newsprint

Mills (6)
Broadsystem (Aust)
Computer Power (B)
Festival Records
FS Faulkner & Sons
Lamray Industries (6)
(Sunshine Plantation)
Mushroom Records (3)
PDN Xinren Information

Technology
Super League

Key:

News Corporation holds

(1) 71% (6) 41.7%
(2) 63% (7) 40%
(3) 50% (8) 26%
(4) 49.9% (9) 22%
(5) 45% (10) 15%

(Source: Guardian, 16 July 1996.)



24 Mass Media

ITEM C

Maxwell’s empire
68% of Maxwell
Communication Corporation

which owned:
d Que (Macmillan Computer

Publishing)
d Berlitz
d Panini
d Nimbus Records
d Maxwell Consumer

Publishing
d International Learning

Systems
d Official Airline Guides
d Collier
d Molecular Design
d Macmillan/McGraw Hill

School Publishing
d Macmillan Inc

Private interests

Through Headington
Investments and Robert
Maxwell Group

d Maxwell Aviation
d Lady Ghislaine (yacht)
d AGB international
d Property
d Maxwell House, Holborn

Circus
d The Independent (6%)
d 50% of Thomas Cook

America
d Reading FC (stake)
d Oxford Utd FC
d The European
d Berllner Zeltung (50%)

d Modlin (Israeli newspaper)
d Robert Maxwell Business

School – now the Sofia
International Management
Centre

d New York Daily News

54% stake in Mirror Group
Newspapers

which owned
d 26% Quebecor
d 26% Donahue
d Daily Mirror
d Sunday Mirror
d Daily Record
d Sunday People
d Sporting Life

(Source: Guardian, 20 January 1996.)

The other ‘media mogul’, Robert Maxwell, came quite late into
newspaper ownership. He made an unsuccessful bid for the News of
the World in 1968, but it was for his ownership of the Mirror that he
is most remembered. As well as the Mirror Group he had investments
in Central TV and Border, a cable station and part of the satellite
music station MTV. He controlled the Macmillan Incorporated pub-
lishing house in the United States and had part-interest in a French TV
channel. His death in 1991 left his sons with a conspiracy trial to face,
from which charges they were acquitted.

Today in Britain, seven companies account for all national newspa-
per sales (Item D).

ITEM D

National newspaper owners (approximate circulation percentages)

d News International (35%) d The Telegraph (7%)
d Mirror Group (26%) d Guardian Media Group (3%)
d United News and Media (13%) d Pearson (1%)
d Daily Mail and General Trust (12%)



Histories of the Media 25

One of the reasons cited for the high level of concentration of
ownership has been the considerable cost of launching a newspaper,
although computerised typesetting has reduced the costs. Despite the
arguments of pluralists who maintain that it is always possible to
challenge the market share of the megacorporations, it is abundantly
clear that finance has been the downfall of many a would-be proprie-
tor. For example in 1986, when Eddy Shah set up the only daily tabloid
espousing support for the Liberal/Democratic Alliance Party – Today
– it cost him 18 million pounds in start-up funds and he hoped for a
circulation of 800000. Within four months he sold the newspaper to
Lonrho for 20 million pounds, and Lonrho sold it to News Interna-
tional in June 1987 for approximately double that figure. Eventually
it too accepted defeat and Today ceased operations in November
1995.

In 1988 a new left-wing Sunday newspaper was introduced, the
News on Sunday, but it was shortlived, as were the Sunday Corre-
spondent, the London Daily News and the Post, which were also set
up in the 1980s. The Post, also owned by Shah, was abandoned in
December 1988 after 33 issues. It achieved a circulation of 100000 and
lost around six million pounds. The European, which was set up by
Maxwell in 1990, was taken over by the Barclay brothers and is still
running at a circulation of around 225000 (Guardian, 28 December
1995).

Golding (1974), Seymour-Ure (1991) and Curran and Seaton (1991)
are excellent sources of further information on the historical develop-
ment of the media industry in Britain.

Broadcasting in Britain – BBC radio
We have come a long way since 1922, when the Crawford Committee
recommended a new broadcasting service funded by licence fees paid
by owners of radio receivers. John Reith, later Lord Reith, was ap-
pointed managing director of the new British Broadcasting Company
in 1923 and director general of the new British Broadcasting Corpora-
tion, set up in 1927 under royal charter. Today the governors of the
BBC still have to maintain its public service responsibility and review
it on a regular basis.

Reith’s conception of radio broadcasting was a service dedicated to
promoting and maintaining the highest possible standards in public
taste by providing the best in information, education and entertain-
ment. He wanted to use broadcasting as a kind of social cement to
unify the people of Britain. As you read through this chapter you might
think about whether broadcasting is now or ever has been capable of
being this ‘social cement’.

The Second World War emphasised how important light entertain-



26 Mass Media

ment radio programmes could be to the public morale, and the BBC
Home Service was joined in 1946 by the Light Programme (now Radio
2). Very soon the BBC realised that its listening audience was quite
diverse, and in 1947 the Third Programme (now Radio 3) was intro-
duced to offer audiences ‘broadcasting as art’, that is, high-culture
serious features, classic music and theatre. Broadcasting at that time
could be seen as a parallel institution to the newly introduced tripartite
system in education: grammar schools catered for 5 per cent of pupils/
the Third Programme had 6 per cent of radio listeners; technical
schools catered for 15 per cent of pupils/the Home Programme had 20
per cent of listeners; modern secondary schools had 80 per cent of
pupils and the Light Programme attracted 74 per cent of the listening
public. Broadcasting and education together were reinforcing the tra-
ditional divisions of culture and class (Seymore-Ure, 1991).

BBC radio broadcasting, promoting as it did the middle-class values
of home life and the family, was never really popular with working-
class audiences, who tuned into commercial stations as soon as they
were launched. When the BBC had a monopoly of listeners, its mode
of address was designed to reflect its public service orientation, and it
was authoritative and set high standards. The BBC pattern of speech
came to be known as ‘BBC English’ or ‘received pronunciation’. It was
some time before this was overtaken by regional accents and the more
informal language used today.

Exercise 3.7

This exercise will help you to see that different radio stations have very distinct
profiles. Take a copy of the BBC radio schedules for any week (you will find
these in any radio and television magazine).

Compare the schedules of BBC Radio 1, 2, 3, 4 and 5 for any given day.

1. What can you discover about the characteristics of each station?

2. Is each station broadcasting to a different audience?

3. Take one station and build up a picture of its audience. Now listen to this
station at different times of the day; was your earlier audience profile correct?

4. You could extend this exercise into a coursework enquiry by combining your
content analysis with audience surveys. Produce three possible hypotheses
that you could investigate in this way.

Independent radio
The potential youth market for radio was hardly considered by the
early programmers. Although the Light Programme had some ‘youth’
programmes, young people were largely ignored, but competition for
this new audience was growing from the independent stations, which

i
i a

a

i ea

a



Histories of the Media 27

were broadcasting exactly the kind of music that the new ‘teenagers’
wanted to listen to. Eventually the independents forced the hand of
the BBC. For example ‘Radio Caroline’, a pirate station broadcast
from a ship somewhere in the North Sea, successfully withstood the
attempts of the BBC to prevent it from going on air, but in August
1967 the Labour government passed the Marine Broadcasting Of-
fences Bill to prevent British nationals from working on pirate sta-
tions. In September the same year the BBC launched its new pop
music station, Radio 1. At the same time the Light Programme became
Radio 2, the Home Service became Radio 4 and the Third Programme
became Radio 3. The BBC started to develop a network of local radio
stations, but in 1971 competition arrived in the form of privately
owned radio stations funded by advertising (independent local radio,
ILR). In the mid 1980s there were around 45 commercial radio sta-
tions, now there are nearly two hundred. In August 1995 commercial
radio was attracting more than half of all radio listeners. Item E shows
the radio audiences for BBC and commercial radio stations in 1993
and 1996.

Since the 1990 Broadcasting Act, independent radio companies
have operated under licence to the Radio Authority, which monitors
and oversees their programming. Like commercial television and the
press, radio ownership is concentrated in just a few hands. Classic FM
is owned by a Major consortium that owns Time Warner, GWR,
Associated Newspapers, Home Counties Newspapers. GWR also runs
local radio stations in Reading, Swindon, Bristol, Bournemouth, Ply-
mouth and Tavistock (O’Sullivan et al., 1994, p. 72).

ITEM E

Radio audiences, 1993 and 1996 (millions)

Listeners
Station 1993 1996

All BBC 29.43*
Radio 1 14.2 11.24
Radio 2 9.0 8.41
Radio 3 2.8 2.28
Radio 4 8.5 8.69
Radio 5 Live 4.0 5.21

All commercial 26.4 28.9**
Atlantic 252 3.8 3.18
Classic FM 4.7 4.94
Virgin 1215 3.0 3.36

* 50.4 per cent.
** 47.6 per cent.

(Source: Media Guide, 1997.)



28 Mass Media

ITEM F

i

a
i e

Exercise 3.8

Study Item F.

1. What are the social characteristics of the average listener to Radio 1, Radio 3
and ILR?

2. How might sociologists account for the different profiles you have described
in question 1?

3. ‘Radio stations broadcast to selected audiences with very specific interests and
tastes, rather than to a mass audience.’ To what extent does the information
in Item F support this statement?

Breakfast radio
According to Steve Barnard (1989), in the 1950s radio adopted ‘se-
quential programming’, that is, news, music, features and so on were
presented in time blocks – the kind of magazine format that will be
familiar to today’s daytime television viewers. Sequential program-
ming accepts that listening is casual because it dovetails with our daily
lives. This can be seen in early morning radio programming. On
breakfast radio the presentations are pacy, active and lively. The pre-
senters are said to be highly professional because radio audiences are
relatively loyal, so it is necessary to catch them early and keep them.
Morning programmes are feature-packed and fast-paced; it is as if they
are keeping pace with our supposedly busy lives. Barnard argues that
they act as a bridge between the private, family sphere and the more
impersonal, public domain of work.

ITEM F

Radio services: share of listening by age, sex and class, 1986

BBC BBC BBC BBC BBC ALL
R1 R2 R3 R4 local BBC ILR

Age
4–15 54 4 0 2 3 63 33
16–34 56 5 1 5 3 70 27
35–54 20 24 2 14 10 70 26
551 4 33 2 19 19 77 18

Sex
Males 33 18 2 10 8 71 25
Females 20 19 1 13 11 73 24

Social class
AB 20 19 5 31 6 81 16
C1 28 20 2 15 9 74 22
C2 36 17 1 6 10 70 26
DE 27 19 1 7 13 67 28

(Source: Seymour-Ure, 1991.)



Histories of the Media 29

Exercise 3.9

Listen to BBC Radio 4 and BBC Radio 1 between 7.30 a.m. and 9 a.m. on any
two weekday mornings.

1. Make a list of each of the items dealt with by each station.

2. How do these differ? (Does one station have more/fewer news items? Where
is there more political news? What about music coverage?)

3. How do the presenters address their audiences? (You might think about
accents, vocabulary, familiarity, formality and so on)

4. On the basis of this information, produce profiles of the average listener to
each station. Now look back at Item F. How accurate are your profiles?

Exercise 3.10

‘Radio frames the working day; it reinforces the work ethic’ (Barnard, 1989).

1. Explain what is meant by ‘the work ethic’. Which sociologist is associated with
the concept of the ‘work ethic’?

2. What do you think that Barnard means by the above statement? Rewrite it in
your own words.

3. Using the radio schedules for one day, show how radio stations may shape
our day.

Television
BBC television was introduced to the nation in 1936 – or more accu-
rately, to a small, select, affluent audience in London and the Home
Counties – but this was short-lived as television broadcasting was
suspended during the Second World War.

It is interesting that commentators at the time foresaw that television
was going to have a considerable influence on the social life of the
audience: ‘Viewing television is a very different activity from listening
to sound broadcasts . . . the television set demands your attention; you
cannot enjoy television from the next room. You must sit facing the
set, with the lights down or shaded, and if you are a normal viewer you
will find yourself very reluctant to be disturbed during a programme
that you enjoy’ (Gorham, head of BBC, 1946). How many families
now watch television with the lights down and undisturbed? When
television transmission restarted in 1946 it was received by 15000
households, and by 1956 it could be received throughout Britain. In
1946 9.7 million licences were issued, including 9.6 million radio
licences; by 1959 these figures had grown to 14.7 million and 5.4
million respectively. Today there are 19.3 million television licences
and radio licences are no longer necessary.

i
a

ia

ea

i

i a

a

uk



30 Mass Media

The Independent Television Authority was created by parliament in
1954 as a commercially funded corporate body to inform, educate and
entertain. This service presented an immediate threat to the comfort-
able monopoly of the BBC and forced it to compete for audiences in
the new cultural market place. In entering this new competitive mar-
ket the BBC became more like the commercial channel, but because it
was funded by the licence fee it lacked the huge revenues that adver-
tising brought to ITV. The licence fee was increased every third year,
and since 1988 has been increased annually.

There were three committees that made significant changes to
broadcasting up to the end of the 1980s:

1. In 1960 the Pilkington Committee examined the output of
commercial television. The committee was extremely critical of
the output and as a consequence the proposed third channel was
offered to the BBC – this became BBC2 .

2. In 1977 the Annan Committee was critical of both the BBC and
ITV for having become complacent, and of being a ‘cosy
duopoly’. Annan accused both broadcasting authorities of failing
to cater for the wide range of audience tastes. It was
recommended that the fourth channel should be managed by an
independent open broadcasting authority – a commissioner of
programmes, not a producer. This became the new Channel 4,
which started broadcasting in 1982.

3. In 1986 the Peacock Committee was set up to review the BBC
licence fee with a view to its possible abolition. The committee
was in favour of deregulation, with the greatest possible freedom
of choice for consumers. The Peacock Report has had a
significant impact on broadcasting in the 1990s, influencing as it
did the white paper ‘Broadcasting in the 1990s’. The report made
reference to the ‘robust consumer’, the audience member who
was able to identify and act in her or his own interests. So
consumer sovereignty and competition were be the benchmarks
of the future.

Exercise 3.11

Look up the following terms in your sociology textbook or a dictionary of
sociology and write a definition of each. It would be quite useful to get a friend
to test you on your how well you have learned them:

(1) Consumer sovereignty, (2) competitive tendering, (3) deregulation, (4)
duopoly.

The Peacock Committee recommended that all restrictions on cable
and satellite pay-per-channel and pay-per-programme be lifted. They
suggested that competitive tendering for franchises should apply both
to ITV and to Direct Broadcasting by Satellite (DBS). The most signifi-

k iu



Histories of the Media 31

cant recommendations were for the maintenance of the BBC licence
fee and that advertisements should not be allowed on BBC television.
The Broadcasting Bill of 1990 set out the government’s proposals for
a new framework for the deregulation of independent television and
radio. The Independent Television Commission (ITC) replaced the
Independent Broadcasting Authority and Cable Authority so that it
had authority over independent terrestrial television as well as cable
and satellite. It was to have a ‘lighter touch’ than the IBA, which
meant that it would be less interventionist in programme content.
Other new institutions came into being:

d The Radio Authority, responsible for independent local and na-
tional radio and community radio.

d Channel 4 Wales (S4C) the Welsh language channel.
d The Broadcasting Complaints Commission and the Broadcasting

Standards Council.

The newly formed ITC was to oversee the franchise bidding for the
fifteen independent television companies and Breakfast Television.
The private companies had to submit sealed bids to the ITC, which
would award the franchise to the highest bidder after a ‘quality’ thresh-
old was guaranteed. Only in ‘exceptional’ but unclear circumstances
would the bid not go to the highest bidder. Item G shows the new
franchises.

ITEM G

The new Channel 3 franchises

Applicant
Licence area (ranked by bid size) Cash bid Outcome

Borders and Isle of Man Border TV 52 000 (a)*
Central Scotland Scottish TV 2 000 (a)*
Channel Isles C13 Group 102 000 (f)

Channel TV 1 000 (b)*
E, W and S Midlands Central Independent TV 2 000 (a)*
East of England Anglia TV 17 804 000 (a)*

Three East TV 14 078 000 (f)
CPV-TV (East of England) 10 125 000 (g)

London Weekly CPV-TV (Greater London TV) 45 319 000 (f)
Carlton TV 43 170 000 (e)*
Thames TV 32 794 000 (c)(g)

London Weekend Consortium for IB 35 406 000 (f)
LWT Holdings 7 585 000 (b)*

North of Scotland North of Scotland TV 2 709 000 (f)
C3 Caledonia 1 125 000 (f)
Grampian TV 720 000 (b)*

N-E England Tyne-Tees TV 15 057 000 (a)*
North-East TV 5 010 000 (g)

N-W England North-West TV 35 303 000 (f)
Granada TV 9 000 000 (b)*

N Ireland TVNi 3 100 000 (j)
Lagan TV 2 712 000 (f)
Ulster TV 1 027 000 (b)*



32 Mass Media

Applicant
Licence area (ranked by bid size) Cash bid Outcome

S and S-E England TVS TV 59 758 000 (d)
Meridian Broadcasting 36 523 000 (e)*
CPVTV (S of England) 22 105 000 (f)
Carlton TV 18 080 000 (g)

S-W England TSW Broadcasting 16 117 000 (d)
West Country TV 7 815 000 (e)*
Telewest 7 266 000 (f)

Wales and West of HTV Group 20 530 000 (a)*
England Merlin TV 19 367 000 (f)

Ch 3 Wales & the West 18 289 000 (f)
C3W 17 760 000 (g)

Yorkshire Yorkshire TV 37 700 000 (a)*
Viking TV 30 116 000 (f)
White Rose TV 17 403 000 (g)

National Break fast Time Sunrise TV 34 610 000 (e)*
Daybreak TV 33 261 000 (h)
TV-am 14 125 000 (c)(h)

Key
* Awarded new franchise.

(a) Licence awarded to incumbent with highest or sole bid.
(b) Licence awarded to incumbent even though not the highest bidder; the others were unacceptable.
(c) Licence lost by incumbent – awarded to higher bidder.
(d) Licence lost by incumbent – awarded to lower-bidding competitor as the incumbent did not satisfy the ITC that it could maintain

the proposed service.
(e) Licence awarded to new applicant in place of incumbent.
(f) Applicant did not satisfy the programme quality threshold for Channel 3 regional licences laid down in the Broadcasting Act

1990.
(g) Applicant satisfied the programme quality threshold for Channel 3 regional licences laid down in the Broadcasting Act 1990, but

did not submit the highest qualifying bid.
(h) Applicant satisfied the programme quality threshold for Channel 3 national breakfast-time licences laid down in the Broadcasting

Act 1990, but did not submit the highest bid.
(i) Applicant satisfied the quality threshold requirements and submitted the highest bid, but did not satisfy the ITC that it would be

able to maintain the proposed service throughout the licence period.

(Source: New Channel 3 franchises, Cultural Trends 1993: 17.
© Policy Studies Institute.)

Although the aim of government was to ‘open up’ broadcasting, it is
not clear that this has happened. As O’Sullivan et al. (1994, p. 71)
argue, there were some disconcerting results:

Carlton has taken over Central Television (Central owns 20% of
Meridian) and has a 20% interest in GMTV, the breakfast contrac-
tor. Carlton also owns 18% of, and heads, the consortium that
runs ITN. Carlton’s head, Michael Green, is also on the board of
Reuters which . . . provides GMTV with its news service. Carlton
shares its news facilities with LWT which also has a 20% share in
GMTV. Meridian is owned by a consortium that includes MAI
Broadcasting, Central Television and Select TV and is set to take
over Anglia TV.



Histories of the Media 33

Exercise 3.12

Study Item G.

1. List those franchise ‘winners’ that had not previously been franchise holders.

2. List the winning incumbents (an incumbent is a company that held the
previous franchise).

3. What were the largest and smallest bids? Who made them?

4. Do you think that ownership has become more or less concentrated as a
result of the Broadcasting Act? Explain your answer.

Television and the future
Satellite television

In 1986 British Satellite Broadcasting (BSB) was awarded the fran-
chise for satellite broadcasting. It was responsible for its own program-
ming and its audience consisted of class ABC1 (professionals to skilled
non-manual workers). At the same time as BSB was launched,
Murdoch’s News International bought up an existing satellite com-
pany based in Luxembourg. This became SkY, and unlike BSB it was
aimed at mainly manual audiences.

Neither was initially successful, and in 1991 they merged to become
BSkyB, owned by News International, Pearsons and the Granada
Group. The new merger seemed to challenge the legal safeguards
against cross-media ownership and monopolies. BSkyB has been an
aggressive competitor, especially in gaining a monopoly over sports
broadcasting. It bought the rights to premier league football matches
in 1992, and has created a great deal of controversy by charging
subscribers an additional fee for specific sports events (for example
subscribers were asked to pay an additional fee to receive the Bruno–
Tyson heavyweight championship fight in 1995). It seems likely that
pay-per-view will become commonplace.

The satellite channels seem to appeal mainly to men and young
people. Over half (51%) of the adults living in satellite-receiving
homes are less than 35 years of age. Satellite-receiving households
are larger than average in size. They have an average of 3.3 people
compared with a norm for Britain as a whole of around 2
people. . . . In satellite-receiving homes, BBC2’s share of the viewing
is 38% below that in homes without satellite capability, Channel 4’s
viewing drops by 41% (Denscombe, 1993, pp. 41–2).

BSkyB has ten channels with over four million subscribers. It owns:

ITEM G

i ea

i
i

i



34 Mass Media

1. Sky One – an entertainment channel. (There were rumours that
it planned to bid for Coronation Street from ITV in order to
increase the number of women in its audience. However this
did not happen.)

2. Sky Movies.
3. The Movie Channel.
4. Sky Movies Gold (numbers 2–4 show 400 films each month).
5. Sky Sports.
6. Sky Sports 2.
7. Sky Sports Gold (numbers 5–7 show 10000 hours of sport each

year).
8. Sky News.
9. Sky Travel.

10. Sky Soap.

BSkyB has recently announced the launch of seven more channels,
including European Business News, a history channel, Disney and
Playboy channels (Media Guide 1997, p. 168). It is estimated that
BSkyB will have launched up to 500 new channels by 1998. In April
1996 the number of subscribers had reached 5.35 million.

Exercise 3.13

Take a copy of any publication showing TV schedules for the week and look at
the listings for Sky Television.

1. Which programmes are unavailable on terrestrial channels?

2. Are any types of programme missing from these schedules?

3. Can you gauge anything about the audiences for Sky that makes them in any
way specific as an audience?

4. Pluralists may argue that Sky Television gives the audience greater choice.
How far would you agree with this?

It is important to note that despite Murdoch’s News International
having a 40 per cent holding in BSkyB, it still only reaches one fifth of
the British population. However Whannel and Williams (1993) argue
that worse is yet to come. They equate the buy-up by BSkyB of major
sporting events, especially football’s Premier League matches, with an
insidious attack on the basic principles of democracy and citizenship.
Their thesis is that satellite television has challenged democratic soci-
ety’s fundamental principle of universal access, because only the
media-rich consumer will have access.

Digital television

Television is undergoing an enormous technological change. At
present programmes are transmitted by a series of radio waves via an

i a

e

i
i



Histories of the Media 35

analogue signal. However new technology will allow programmes to
be transmitted by a digital signal, which will double the number of
scan-lines on screen (at present 625) and the picture quality will be
superior to that we have at present. Digital television and radio in-
volves converting sound and images into computer language, which is
then transmitted in a compressed form. The signals will have to be
decoded by a black box on the television set, and the estimated cost of
a decoder is between £300 and £500. A consultative paper from the
Heritage Department offered safeguards to the existing terrestrial
channels, ‘but if they want to expand beyond their existing channels
they will have to bid competitively for extra capacity – a process which
could cost the BBC, for example, £100 million to £150 million a year’
(Guardian, 11 August 1995) .

The 1996 Broadcasting Act allowed for 36 digital terrestrial chan-
nels on six ‘multiplexes’ – bunches of channels – that will be capable
of delivering three or more channels. Multiplex owners will have to bid
to the ITC, they will be licensed by the Department of Trade and
regulated by the Office of Telecommunications and the ITC. It appears
that digital TV will force the BBC and ITV to compete against cable
and satellite operators. The BBC has predicted cuts of £1.8 billion
from conventional BBC budgets. The justification is their prediction
that by 2005, up to 10 per cent of households will have digital TV
services (Peak and Fisher, 1996).

With more channels there will be more TV, from more points of
view. We can then come to see TV as no more sinister than books.
My guess is that in 20 years’ time people will look back on the
impartiality requirements on broadcasting as quaint history, like
censorship of the theatre and newspapers in the 18th century. The
present rules will wither away.

This statement came from Kelvin Mackenzie, ex-editor of the Sun
newspaper and now managing director of Live TV (quoted in Peak and
Fisher, 1996). It appears at present that Rupert Murdoch has the
monopoly in producing black-box signal decoders.

In chapter 11 we will look in more detail at the changes in broad-
casting and the likely social impact of these changes.


